پسته چیست؟ چه خواصی دارد؟ 8 خاصیت ضروری

پسته چیست؟ چه خواصی دارد؟ 8 خاصیت ضروری

جدول محتواها

پسته سرشار از انواع مواد مغذی است. از جمله خواص پسته می‌توان به کاهش وزن، سلامت روده، کنترل قند خون و سلامت قلب اشاره کرد. همچنین پسته یک ماده اولیه خیلی پرکاربرد است که در پخت بسیاری از غذاها کاربرد دارد.

علاوه بر فواید و خواص پسته، کاربردهای و استفاده‌ های این مغز نیز بسیار زیاد است. از شیرینی‌پزی و کیک‌پزی گرفته، تا در تولید لوازم بهداشتی و روغن‌گیری و استفاده از عصاره آن برای تقویت پوست و مو کارایی دارد. حتی شاید تعجب برانگیز باشد، اما از این مغز، در تولید کالباس و تهیه سس پاستا نیز استفاده می‌شود؛ چیزهایی که ما آن‌ها را کمتر در ایران می‌بینیم. در این مقاله هشت خواص پسته را مفصلا، برایتان شرح خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

پسته چیست؟

پسته، عضوی از خانواده بادام هندی، درخت کوچکی است که منشا آن به آسیای میانه و خاورمیانه باز می‌گردد. این درخت دانه‌هایی تولید می‌کند که به طور گسترده به عنوان خوراکی مصرف می‌شوند.

پسته چیست؟

گونه وحشی پسته که به آن Pistacia vera گفته می‌شود، اغلب با گونه‌های دیگر تیره Pistacia که به پسته نیز معروف هستند اشتباه گرفته می‌شوند. این گونه‌ها را می‌توان با توزیع جغرافیایی‌شان و بذرهای‌شان که بسیار کوچکتر از پسته است و پوسته نرمی نیز دارند، تشخیص داد.

در ایران استان کرمان و در راس آن شهرستان رفسنجان، مرکز اصلی تولید پسته به حساب می‌آید. ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی تولید ۳۱ درصد از پسته جهان را به خود اختصاص داد و جایگاه دوم جهان در زمینه تولید پسته را پس از آمریکا از آن خود کرد.

انواع پسته چیست؟

دسته‌بندی‌های مختلفی برای انواع پسته‌های موجود در ایران وجود دارد. از شکل ظاهری پسته گرفته تا زمان گل‎دهی آن در این دسته‌بندی دیده می‌شود. در یک تقسیم ‌بندی کلی انواع پسته از نظر شکل ظاهری به دو دسته فندقی و بادامی تقسیم می‌شوند. در دسته فندقی ارقامی مانند پسته کله‌قوچی و پسته فندقی و در گروه بادامی ارقامی نظیر پسته اکبری، پسته احمد آقایی و پسته ممتاز دیده می‌شوند.

توجه داشته باشید شما برای تهیه هر نوع پسته و مغزی جات و خشکبار به صورت کلی یا جزئی بدون واسطه با خیال راحت و مطمئن از آجیلنو اقدام نمایید.

ویژگی های پسته چیست؟

درخت پسته تا ۱۰ متر ارتفاع رشد می‌کند. دارای برگ‌هایی به طول ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر که در زمستان می‌ریزند می‌باشد. این درختان دارای نوع نر و ماده جداگانه هستند. گل‌ها تک جنسیتی بوده و به صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند. در میان تعدادی درخت پسته ماده باید یک درخت پسته نر کاشته شود.

میوه آن مانند درخت انگور، حاوی یک دانه کشیده که همان قسمت خوراکی پسته است، می‌باشد. این دانه به عنوان یک آجیل در نظر گرفته می‌شود. میوه پسته پوسته خارجی سخت و کرم رنگی دارد. این دانه دارای پوستی گوشتی به رنگ ارغوانی و سبز روشن است و دارای طعمی خاص می‌باشد. با رسیدن میوه در فصل پاییز، پوست آن از سبز به رنگ زرد یا قرمز تغییر می‌کند و پوست سخت آن به طور ناگهانی تا حدی باز می‌شود.

درخت پسته

خواص پسته چیست؟

خاصیت پسته؛ فراوان است. این جمله را احتمالا هزاران بار شنیده‌اید، اما آیا تا به حال هیچ مطالعه‌ای درباره‌ی خواص و فواید پسته این مغز خوش طمع داشته‌ اید؟ پسته، از اسمش گرفته تا خاستگاهش، تماما ایرانی و ایرانشهری است. این محصول را شاید بتوان نماد ایران در نظر گرفت؛ چیزی که کل جهانیان، ما را به لطف آن می‌شناسند.

1. خواص پسته در طب سنتی:

از آنجایی که فواید پسته، از قدیم‌ الایام در ایران شناخته‌شده بوده است، بر همین اساس، در طب سنتی ایرانی نیز بسیار از آن می‌شنویم. بهتر است که علم تخصصی و آکادمیک، همیشه سرآمد علم سنتی خواهد بود.

در طب سنتی، خواص زیر را برای این محصول، برشمرده‌اند:

  • به علت اینکه میزان آهن در آن بالاست، از همین روی برای کم‌خونی بسیار مفید است.
  • از این محصول برای باز کردن مجاری کبد، استفاده‌ی فراوان می‌شود.
  • باز کننده‌ی مغز و ذهن است و هوش را افزایش می‌دهد.
  • برای آرامش و تسکین قلب و اعصاب، بی‌نظیر است.
  • سرفه را درمان می‌کند و اسهال را بهبود می‌بخشد.

2. سرشار از آنتی اکسیدان ها:

آنتی‌ اکسیدان‌ ها نقش حیاتی در سلامتی انسان دارند، آنتی‌ اکسیدان‌ ها از آسیب سلولی جلوگیری می‌کنند و نقش کلیدی در کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سرطان دارند، طبق نتایج برخی مطالعات قدیمی درباره خواص پسته، این دانه خوراکی منبع خوبی از آنتی‌ اکسیدان است و نسبت به سایر مغزها و دانه‌ها مقدار بیشتری از این مواد سودمند را در خود جای می‌دهد.

پسته بالاخص سرشار از لوتئین و زآگزانتین است که هر دو آنتی‌ اکسیدان‌ های بسیار مهمی برای سلامت چشم می‌باشند،این ترکیبات از چشم‌ها در برابر آسیب ناشی از نور آبی و دژنراسیون وابسته به سن ماکولا محافظت می‌کنند، عارضه‌ای که در آن دید مرکزی مختل شده یا از بین می‌رود.

علاوه بر این، دو گروه از فراوانترین آنتی‌ اکسیدان‌ها در پسته (پلی‌فنول‌ها و توکوفرول‌ها) می‌توانند به محافظت از بدن در برابر سرطان و بیماری قلبی کمک کنند.

3. درمان لاغری و مفید برای تناسب اندام:

احتمالا باورتان نشود که این محصول با مقادیر بالای چربی و مواد مغذی، بتواند به لاغری و کاهش وزن شما کمک کند. اما واقعیت این است که این محصول، به لطف میزان فیبر بالایی که دارد، تناسب اندام را به ارمغان خواهد آورد.

ظرفی پر از آجیل

خواص پسته را برای لاغری، می‌توان از چند جهت برشمرد:

  • اول از همه با زیاد فیبری که دارد، به بهبود گوارش در بدن، تصفیه خون و رفع یبوست، کمک شایانی می‌کند.
  • به علاوه، همین فبیر، می‌تواند شما را تا مدت زمان طولانی‌تری سیر نگه دارد و از اشتهای کاذب، جلوگیری کند.
  • البته تمامی این موارد، فقط و فقط به لطف یک رژیم غذایی سالم، منجر به کاهش وزن خواهند شد.

4. کمک به رشد باکتری های مفید روده:

پسته سرشار از فیبر است و یک وعده آن حاوی ۳ گرم فیبر می‌باشد. فیبر عمدتاً در سیستم گوارش به شکل هضم‌نشده حرکت می‌کند، و برخی انواع فیبر توسط باکتری‌های خوب در روده‌ هضم شده و بعنوان پریبیوتیک‌ عمل می‌کنند.

سپس باکتری‌های روده فیبر را تخمیر و آنرا به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تبدیل می‌کنند، و این عمل می‌تواند مزایای سلامتی متعددی اعم از کاهش خطر ابتلا به اختلالات گوارشی، سرطان و بیماری‌های قلبی را به دنبال داشته باشد.

5. بهبود عملکرد جنسی:

از این آجیل، سال‌هاست که به عنوان قوت مردان یاد می‌شود. به خصوص اگر با دیگر مغزها و انواع دیگر آجیل‌ها، نظیر بادام، فندق و گردو ترکیب شود؛ در این صورت خاصیت آن تا چندین برابر افزایش پیدا می‌کند. مثلا در معجون‌ها، شاهد همین ترکیب‌ها در کنار هم هستیم. این محصول برای درمان اختلالات جنسی، و از طرف دیگر در بهبود آن، نقش بسزایی دارد.

مغزی جات مغوی

6. کاهش فشار خون و کلسترول:

بسیاری از تحقیقات روی این آجیل و چربی خون، با جایگزین کردن بخشی از کالری رژیم غذایی با این مغز انجام می‌شوند. تا ۶۷ درصد این مطالعات کاهش در کلسترول مجموع و کلسترول بد و افزایش در کلسترول خوب را نشان داده‌اند، در این مطالعه نشان داده شد که این رژیم غذایی کلسترول بد را تا ۹ درصد کاهش می‌دهد. ضمناً، رژیم غذایی با کالری ۲۰ درصدی از آن، کلسترول بد را تا ۱۲ درصد کاهش داد.

بازنگری ۲۱ مطالعه صورت گرفته روی خواص این آجیل نشان داد که خوردنش فشار خون سیستولیک را ۱.۸۲ میلیمتر جیوه و فشار خون دیاستولیک را ۰.۸ میلیمتر جیوه کاهش می‌دهد.

7. درمانگر دیابت:

تحقیقات بسیاری حاکی از آن هستند که مصرف پسته (ترجیحا به صورت خام) می‌تواند در کاهش سطح قند خون و کنترل دیابت، بسیار موثر باشد. اگرچه این مغز دارای انواع کربوهیدرات است، اما از طبق بررسی‌‌های آزمایشگاهی و تخصصی، میزان گلیسمی موجود در آن، بسیار اندک است. علاوه بر این، از آنجایی که خواص پسته سرشار از فیبر، چربی‌های سالم، آنتی‌اکسیدان، کارتنوئید و ترکیبات فنل است، می‌تواند در کنترل قند خون، مفید باشد.

8. بهبود سلامت رگ های خونی در بدن:

به پوشش داخلی رگ‌های خونی اندوتلیوم می‌گویند. کارکرد درست آن خیلی مهم است، زیرا اختلال عملکرد اندوتلیوم یک عامل خطر برای امراض قلبی به حساب می‌آید، به گشاد شدن عروق خونی اتساع عروق گفته می‌شود. اختلال عملکرد اندوتلیوم با اتساع عروق همراه است و این مسئله منجر به کاهش جریان خون و افزایش فشار خون می‌شود.

اکسید نیتریک ترکیبی است که نقش مهمی در اتساع عروق دارد و با ارسال سیگنال  به سلول‌های صاف اندوتلیوم باعث گشاد شدگی عروق خونی می‌شود، پسته نیز مانند اکثر مغزها یک منبع اسید آمینه ال-آرژنین است که در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. بنابراین، این دانه خوراکی می‌تواند نقش مهمی در ارتقای سلامت رگ‌های خونی ایفا کند.


پسته یک منبع عالی از چربی‌های سالم، فیبر، پروتئین، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی مختلف از جمله ویتامین ب۶ و تیامین است، خواص پسته احتمالاً شامل کاهش وزن، کاهش سطح کلسترول و قند خون، و بهبود سلامت روده، چشم و عروق خونی می‌شود.

در ضمن، پسته خوشمزه، چندمنظوره و خوش‌ خوراک است و گنجاندن آن در رژیم غذایی اکثر افراد یک راه عالی برای بهبود سلامت کلی بدن می‌باشد. یادتان نرود که شما می توانید خرید آجیل عید خود را در سال جدید با ورود به آجیلنو و چند کلیک بدون واسطه انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *